Τρίτη 12 Απριλίου 2011

Ο Ντίλαν δεν μιλάει πια

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΣ
«Ο Μπομπ Ντίλαν ίσως κατόρθωσε το ακατόρθωτο: δημιούργησε νέα δεδομένα στο πώς να ξεπουληθεί κανείς δημιουργικά». Με αυτές ακριβώς τις λέξεις οι «Νιου Γιορκ Τάιμς» του Σαββάτου ξεκίνησαν το άρθρο τους για την πρώτη εμφάνισή του στην Κίνα.

Ο μεγάλος τροβαδούρος των παγκόσμιων ύμνων διαμαρτυρίας, όπως τα «Blowin' In The Wind» και «The Times They Are a-Changin», έπαιξε για πρώτη φορά εκεί την Τετάρτη, που μας πέρασε, στο Στάδιο των Εργατών στο Πεκίνο. Αλλά για να τα «καταφέρει» να συμπεριληφθεί το Πεκίνο στο πρόγραμμα της «Far Eastern Tour» του, δέχτηκε, ύστερα από διαπραγματεύσεις, να καταθέσει εκ των προτέρων τη λίστα με τα τραγούδια στις αρχές. Το κινεζικό υπουργείο Πολιτισμού είχε τον τελευταίο λόγο και τα δύο παραπάνω τραγούδια, όπως και κάθε κομμάτι που θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως διαμαρτυρία κατά του κινεζικού καθεστώτος, βγήκαν «εκτός προγράμματος».


Ακόμη ο Ντίλαν δεν έβγαλε κιχ από σκηνής για τις συλλήψεις Κινέζων αντιφρονούντων καλλιτεχνών, όπως αυτή του Αϊ Βέιβεϊ - δημιουργού μεταξύ άλλων του Ολυμπιακού Σταδίου του Πεκίνου σε σχήμα φωλιάς πουλιού. Εχοντας κατακρίνει συχνά το καθεστώς, πρώτα του γκρέμισαν το στούντιο και την περασμένη Κυριακή τον συνέλαβαν και από τότε δεν έχει δοθεί κανένα στοιχείο γι' αυτόν στη δημοσιότητα. Προφανώς οι κινεζικές αρχές προειδοποίησαν τον Ντίλαν, έχοντας..... μάθει από το πάθημά τους όταν το 2008 η Μπγιορκ δήλωσε από σκηνής σε συναυλία στη Σανγκάη τη συμπαράστασή της στον αγώνα για ανεξαρτησία του Θιβέτ.

Μιλάμε για τον ίδιο Μπομπ Ντίλαν που το 1963, 22χρονος ακόμη τραγουδιστής, έφυγε από το «Ed Sullivan Show» όταν οι άνθρωποι της εκπομπής τού ζήτησαν να εξαιρέσει το τραγούδι του «Talkin' John Birch Paranoid Blues» (μια σάτιρα για την αντικομμουνιστική υστερία της εποχής) από αυτά που θα παίξει σε πανεθνική ζωντανή αναμετάδοση.

«Τον καιρό εκείνο αν ήταν στη θέση του Αϊ Βέιβεϊ θα περίμενε πως κάποιος θα μιλούσε γι' αυτόν και θα τον υπερασπιζόταν», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Human Rights Watch, που αναρωτήθηκε τι είχε ο διάσημος τραγουδιστής να χάσει.

Τελικά το κοινό, που πλήρωσε 980 γουάν για κάθε εισιτήριο, ποσό ίσο περίπου με 150 δολάρια Αμερικής ή ένα μέσο κινεζικό μισθό, διασκέδασε και δεν «σκανδαλίστηκε» ιδεολογικώς. Ο δε Ντίλαν συνέχισε την περιοδεία του παίζοντας την Παρασκευή στη Σανγκάη, ενώ την Κυριακή εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Βιετνάμ. Εκεί έπαιξε όλα τα τραγούδια που οι Κινέζοι τού απαγόρευσαν. Ο Τραν Λονγκ, αντιπρόεδρος της Ενωσης Συνθετών της χώρας, δήλωσε στο Ασοσιέιτεντ Πρες: «Ο Ντίλαν άνοιξε ένα δρόμο όπου η μουσική έγινε όπλο κατά του πολέμου στο Βιετνάμ, του ρατσισμού και της αδικίας».
enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου