Ξεκινά η ανάπτυξη δύναμης του FRONTEX στον Έβρο, μετά την έγκριση του ελληνικού αιτήματος από την Κομισιόν για παροχή βοήθειας προς αντιμετώπιση της εισόδου λαθρομεταναστών από τα χερσαία μας σύνορα.
Συγκεκριμένα, εκατόν εβδομήντα πέντε στελέχη-συνοριοφύλακες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού θα αναπτυχθούν στο βόρειο τμήμα του νομού Εβρου (με έμφαση στα 12 χλμ. των χερσαίων συνόρων) αποτελώντας ουσιαστικά την πρώτη ανάπτυξη Ομάδων Ταχείας Συνοριακής Επέμβασης (RABIT - Rapid Border Intervention Teams) σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως διευκρινίζει η υπηρεσία. Για πρώτη φορά ενεργοποιείται ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ν. 863/2007 της 11ης Ιουλίου του 2007, ο οποίος θέσπισε τις παραπάνω Ομάδες οι οποίες αποτελούν πολυεθνικά ευρωπαϊκά σώματα συνοριοφυλακής, τα οποία έχουν το δικαίωμα να δρουν στην επικράτεια άλλων κρατών μελών σε έκτακτες περιπτώσεις.
Στον Έβρο οι Ευρωπαίοι συνοριοφύλακες θα τελούν υπό τον έλεγχο και το συντονισμό ελληνικής διοίκησης, θα φέρουν τα διακριτικά των χωρών τους και οπλισμό, τον οποίο θα χρησιμοποιούν μόνο για αυτοάμυνα και θα έχουν την υποστήριξη περίπου 400 Ελλήνων συνοριοφυλάκων, που περιπολούν σήμερα στην ευρύτερη περιοχή.
Η διάρκεια της τοποθέτησης της δύναμης εκτιμάται ότι θα φτάσει τους δύο μήνες. Στην ομάδα θα διατεθούν 15 λεωφορεία, 19 περιπολικά και από ένα ελικόπτερο διατιθέμενο από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, την Αυστρία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και τη Γερμανία.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Agency for the Management of Operational Cooperation at the External Borders of the Member States of the European Union) με την ονομασία FRONTEX, συστάθηκε με τον Κανονισμό (ΕΚ) 2007/2004 του Συμβουλίου (26.10.2004, ΕΕ L 349/25.11.2004).
Η έδρα του είναι στη Βαρσοβία της Πολωνίας και εκτελεστικός διευθυντής είναι ο Ilkka Laitinen.
Ο FRONTEX συντονίζει την επιχειρησιακή συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών στον τομέα της διαχείρισης των εξωτερικών συνόρων, επικουρεί τα κράτη-μέλη στην εκπαίδευση των εθνικών συνοριακών φυλάκων με την καθιέρωση κοινών προδιαγραφών εκπαίδευσης, πραγματοποιεί αναλύσεις κινδύνου, παρακολουθεί τις εξελίξεις των ερευνών σχετικά με τον έλεγχο και την επιτήρηση των εξωτερικών συνόρων, επικουρεί τα κράτη-μέλη σε περιπτώσεις που απαιτείται αυξημένη τεχνική και επιχειρησιακή συνδρομή στα εξωτερικά σύνορα και παρέχει στα κράτη-μέλη την αναγκαία στήριξη για την οργάνωση κοινών επιχειρήσεων επαναπατρισμού.
Ο FRONTEX συνδέεται στενά με άλλους εταίρους της Κοινότητας και της ΕΕ, αρμόδιους για την ασφάλεια των εξωτερικών συνόρων, όπως η EUROPOL, CEPOL, OLAF, για την τελωνειακή συνεργασία και τη συνεργασία όσον αφορά τους φυτοϋγειονομικούς και κτηνιατρικούς ελέγχους, με σκοπό την προώθηση της γενικής συνοχής.
Ο FRONTEX ενισχύει την ασφάλεια των συνόρων εξασφαλίζοντας το συντονισμό των ενεργειών των κρατών-μελών κατά την εφαρμογή των κοινοτικών μέτρων, που αφορούν τη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων.
Από τότε που ο FRONTEX ενεπλάκη στην νοτιοανατολική Ευρώπη, έχει παίξει ενεργό ρόλο στην προώθηση της διμερούς συνεργασίας για τον έλεγχο της εισροής μεταναστών και την επιστροφή των συλληφθέντων μεταξύ των χωρών που βρίσκονται στα ευρωπαϊκά σύνορα και των γειτόνων τους – κυρίως μεταξύ της Ισπανίας και του Μαρόκου, της Ιταλίας και της Λιβύης.
Εδώ και ενάμιση χρόνο με αυστηρό επαγγελματισμό ο FRONTEX συντονίζει θαλάσσιες περιπολίες, αναγνωριστικές πτήσεις και επιχειρήσεις στις ακτές ή την ξηρά της Ελληνικής περιφέρειας. Επίσης, διατηρεί ένα δίκτυο ειδικών με καθήκον να προσδιορίζουν την πραγματική χώρα προέλευσης των κρατουμένων μεταναστών, μία διαδικασία στην οποία έχει δώσει την ονομασία «screening».
Καθώς όμως ο οργανισμός αναπτύσσεται, προκαλεί διχασμό ακόμα και μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών μελών. Στις 26 Απριλίου 2010, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπερψήφισε μια συμπληρωματική οδηγία (2010/252/ΕΕ) στον Κώδικα Συνόρων του Σένγκεν, σχετικά με την επιτήρηση των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων, στο πλαίσιο της επιχειρησιακής συνεργασίας που οργανώνει ο FRONTEX. Οι νέοι κανόνες προέβλεπαν ότι τα κράτη μέλη που φιλοξενούν αποστολές υπό την ηγεσία του FRONTEX, θα πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για όλους τους παράνομους μετανάστες που σώζονται στην ανοικτή θάλασσα, γεγονός που συνεπάγεται ότι οι αιτήσεις για άσυλο θα εξετάζονται από εκείνα.
Η Μάλτα και η Ιταλία διαφώνησαν με τους νέους κανόνες θεωρώντας τους ως ένα μηχανισμό για την προώθηση του φόρτου των αιτήσεων για άσυλο στα κράτη μέλη που βρίσκονται στα εξωτερικά σύνορα της Ένωσης.
Η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, στο μεταξύ όμως η Μάλτα αποσύρθηκε από τις επιχειρήσεις FRONTEX και ο οργανισμός σταμάτησε τις επιχειρήσεις στα χωρικά της ύδατα.
Μία μικρή έρευνα σχετικά με το τι περιλαμβάνει σήμερα το πλαίσιο δράσης του FRONTEX φανερώνει ένα οργανισμό που μέσα σε πέντε χρόνια έχει αναρριχηθεί στην καρδιά της μεταναστευτικής πολιτικής και της ευρωπαϊκής πολιτικής ασφαλείας.
Το επιχειρησιακό του πεδίο καλύπτει ένα εκτενές δίκτυο περιπολίας σε ολόκληρη τη μεσογειακή μεθοριακή γραμμή της ΕΕ, από τις ακτές της Μαυριτανίας και της Σενεγάλης ως τον ποταμό Έβρο.
Ως οργανισμός δεν διαθέτει ακόμα τεχνικούς πόρους για συνοριακό έλεγχο, ούτε δικά του πληρώματα. Αυτά παρέχονται από τα κράτη μέλη σε εθελοντική βάση.
Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται για τις κοινές επιχειρήσεις περιλαμβάνεται στο Κεντρικό Μητρώο Διαθέσιμου Τεχνικού Εξοπλισμού (CRATE) και διατίθεται από τα κράτη μέλη για τις ανάγκες κάθε κοινής επιχείρησης μετά από αίτηση. Επίσης, τα κράτη μέλη παρέχουν ειδικούς ανάλογα με τις ανάγκες κάθε αποστολής.
Ο οργανισμός βοηθά επίσης ενεργά τα κράτη μέλη στην εκπαίδευση συνοριοφυλάκων, συμπεριλαμβανομένης της εδραίωσης κοινών εκπαιδευτικών προτύπων. Για το λόγο αυτό έχει αναπτύξει ένα δίκτυο Ακαδημιών Συνεργασίας (Σχολές Συνεργασίας FRONTEX) σε εννέα κράτη μέλη (Ιάσιο – Ρουμανία, Τσεζένα – Ιταλία, Τραϊσκίρχεν – Αυστρία, Έσπο / Ιμάτρα – Φινλανδία, Γκάτγουικ / Ντόβερ – Ηνωμένο Βασίλειο, Άπελντορν – Ολλανδία, Βίλνιους και Μεντινίνκαϊ – Λιθουανία, Μπρατισλάβα – Σλοβακία, Λούμπεκ – Γερμανία). Αυτά τα εκπαιδευτικά κέντρα φιλοξενούν σειρές μαθημάτων και οργανώνουν συνέδρια μετεκπαίδευσης.
Ο FRONTEX συνεργάζεται με κέντρα κράτησης και αστυνομικά τμήματα και έρχεται σε επαφή με πρεσβείες τρίτων χωρών, για την έκδοση ταξιδιωτικών εγγράφων για άτομα που πρόκειται να επαναπατριστούν. Επίσης λειτουργεί και σαν διάμεσος ανταλλαγής πληροφοριών ανάμεσα στα Ευρωπαϊκά κράτη μέλη. «Εάν υπάρχει συμφωνία μεταξύ της Σουηδίας και της Νιγηρίας για την επιστροφή 30 ανθρώπων, ο FRONTEX μεταφέρει τη πληροφορία σε άλλες χώρες, ρωτώντας εάν έχουν ανθρώπους που πρέπει να επιστρέψουν εκεί και αν θέλουν να συμμετάσχουν στον επαναπατρισμό. Μέχρι το τέλος Ιουνίου του τρέχοντος έτους έγιναν 26 τέτοιες πτήσεις επαναπατρισμών, μεταφέροντας περίπου 1.330 άτομα (σε Νιγηρία, Κόσοβο, Καμπότζη, Γεωργία, Αρμενία, Εκουαδόρ, Κολομβία, Μπουρουντί και Ιράκ) επισημαίνει ο Μικάλ Πάρζισζιεκ, εκπρόσωπος τύπου του οργανισμού.
Πρόκειται για σημαντική αύξηση των αποστολών σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, όταν σύμφωνα με δικά του στοιχεία, συντόνισε συνολικά 30 πτήσεις.
Πριν λίγους μήνες, o Frontex χρηματοδότησε και οργάνωσε την πρώτη αποκλειστικά δική της ναυλωμένη πτήση. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Le Monde» στις 28 Σεπτεμβρίου «σε μία σκόπιμα χαμηλών τόνων επιχείρηση», 56 Γεωργιανοί μετανάστες που είχαν συλληφθεί στην Πολωνία, τη Γαλλία, την Αυστρία και τη Γερμανία μεταφέρθηκαν με πτήση από τη Βαρσοβία στην γεωργιανή πρωτεύουσα, Τιφλίδα.
Το 2011, η Frontex, στην οποία έχει χορηγηθεί κονδύλι ύψους 676 εκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2008-2013, σχεδιάζει να οργανώσει και να χρηματοδοτήσει μόνη της 30 με 40 ναυλωμένες πτήσεις για τον επαναπατρισμό μεταναστών που έχουν εισέλθει παράνομα στην ΕΕ.
Ωστόσο, όλα αυτά φαίνονται μετριοπαθή μπροστά στις υπερεξουσίες που προσφέρονται στη Frontex με την τροποποίηση της ρύθμισης Νο. 2007/2004, η οποία εδραίωσε τον οργανισμό, που οριστικοποιείται στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.
Η νέα ρύθμιση Νο. 2010/0039 αποτελεί επανάσταση για τη συνοριακή επιτήρηση και τον έλεγχο της μετανάστευσης, δίνοντας στον οργανισμό τη δυνατότητα να:
-Συλλέγει και να επεξεργάζεται προσωπικά δεδομένα υπόπτων για εμπλοκή σε παράνομες δραστηριότητες στα σύνορα.
-Να αποσπά αξιωματούχους της σε τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ.
-Να παίρνει την πρωτοβουλία για κοινές επιχειρήσεις και πιλοτικά σχέδια σε συνεργασία με τα κράτη μέλη.
-Να αγοράζει ή να νοικιάζει η ίδια εξοπλισμό για την επιτήρηση των συνόρων και τις επιχειρήσεις της.
-Να αναπτύσσει δραστηριότητα ώστε να αυξήσει τους οικονομικούς της πόρους.
-Να αξιολογεί τα κράτη μέλη σχετικά με τη διαχείριση των συνόρων τους.
-Να ενσωματώσει έναν κοινό πυρήνα διδακτέας ύλης στην εκπαίδευση των συνοριοφυλάκων κάθε κράτους.
-Να επισημοποιήσει έναν κώδικα επικοινωνίας για τις επιστροφές, ο οποίος θα εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις.
-Να αναλαμβάνει άμεση ευθύνη για τους επαναπατρισμούς μετά την αίτηση κάποιου κράτους μέλους.
-Να αναπτύξει και να διαχειρίζεται ένα σύστημα πληροφόρησης κατάλληλο για την ανταλλαγή απόρρητων πληροφοριών.
Πριν λίγες ημέρες, εγκαινιάσθηκε το Επιχειρησιακό Γραφείο του FRONTEX, το οποίο θα λειτουργεί στην έδρα του Λιμενικού Σώματος στον Πειραιά και θα έχει ως ρόλο την προετοιμασία, τη διοργάνωση, τον ορθολογικότερο και καλύτερο συντονισμό των κοινών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που διεξάγει ο FRONTEX στην Ανατολική Μεσόγειο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου